check
למה כדאי ללמוד בלשנות | החוג לבלשנות

למה כדאי ללמוד בלשנות

אם את או אתה שוקלים ללמוד בלשנות, סביר להניח שאתם כבר יודעים משהו על התחום וכנראה שאתם גם אוהבים שפות ומכירים אולי כמה. אבל עדיין ייתכן שאתם מתקשים לענות על השאלה "מה זה בלשנות ומה בדיוק עושים בלשנים?"

בעוד שבלשנים מכירים שפות רבות, לימודי בלשנות מקנים הרבה מעבר לשליטה בשפות. בלשנות היא המחקר המדעי של שפה אנושית טבעית, והיא כוללת נושאים רבים. המחקר הבלשני עוסק ב (א) תיאור של השפות השונות ומבנה השפה באופן כללי, (ב) הגיוון הלשוני והאופנים בהן השפה מעצבת את החשיבה שלנו על העולם והאינטראקציה שלנו אחד עם השנייה, (ג) אפיון הידע הלשוני הלא-מודע של דוברי השפה והבנת האופן שבו ילדים רוכשים את שפתם.

בלשנים חוקרים את הקשר בין הידע הלשוני ותהליכים קוגניטיביים אחרים, כיצד הידע הלשוני משתנה מאדם לאדם, ממקום למקום, ומתקופה לתקופה, וגם כיצד אפשר למדל את הידע הלשוני בכלים לוגיים וסטטיסטיים. בלשנים מתעניינים בהיבטים שונים של הידע הלשוני (הידע שלנו לגבי צלילי השפה, לגבי משמעויות המילים והמשפטים ומבנם), בהסברים תיאורטיים לתופעות לשוניות, ובאינטראקציה בין מערכות לשוניות שונות. ישנם בלשנים העוסקים במחקר שדה ואוספים נתונים בשטח כדי להבין שפה ספציפית או שפות בכלל, יש העובדים עם מסדי נתונים וקורפורה,  אחרים עובדים במעבדות עם כלים ניסויים מסוגים שונים, או עם מסדי נתונים. 

חקר שפה ככושר קוגניטיבי וככישור חברתי עומד במרכז המחקר הבלשני, ומתחבר לתחומי דעת שונים כמו פילוסופיה, פסיכולוגיה, קוגניציה, מתמטיקה, מדעי המחשב, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, תקשורת, הוראת השפות, חקר התרגום.

בחוג שלנו תקבלו השכלה בלשנית רחבה ומוצקה שתאפשר לכם להרחיב את האופקים הלשוניים והאינטלקטואליים שלכם ולקבל תשובות לשאלות יסוד בבלשנות. יותר חשוב מכך, תלמדו איך לשאול שאלות מהותיות בחקר השפה ולחפש עליהן תשובות.